1.7. 2006 – 9.7.
2006 |
(podle abecedy příjmení):
Honza - Jan Dolejš (1947) |
Milan K. - Milan Kubík (1954) |
Milan L. -
Milan Lehký (1966) |
||
|
||||
Petr
Novák (1967) |
||||
Ivan Pírko (1941) |
|
|||
Zdenda - Zdeněk Šilar (1981) | ||||
Luboš Popelka (1959) | řidič Zdeněk |
|||
Moto: Na co myslíš, to také můžeš udělat.
Jak se Jitka a Ivan dostali do společnosti vysokomýtských
cyklistů?
Ivan již loni po úspěšné akci „Po
stopách Giro d´Italia“ plánoval podobný podnik „Po stopách Tour de France“;
bohužel stále nebyli k mání vhodní účastníci s vyrovnanou výkonností,
volným časem, velké auto s řidičem atd. Až náhoda přišla naproti sama: cyklista
Ivan v úterý 2.5. na vyjížďce potkal
v záplavové oblasti před Pardubicemi cyklistu Petra, kus trasy do
Býště a směrem na Třebechovice jeli spolu a slovo dalo slovo… svůj podrobný
program TdF na 15 dní Ivan přivezl Petrovi do V. Mýta, ale šéf místního oddílu cyklistiky DONOCYKL Milan
Lehký navrhl program úsporný, jen 9 dní, tzn. max. 8 etap, a to pouze výjezdy a
sjezdy v oblasti mezi Savojskými a Přímořskými Alpami, tzn. v okolí hranic
Itálie, Švýcarska a Francie, bez přejezdů autem. Ivan, ač nerad, plán
akceptoval, a tak vznikla vysokomýtsko – jičínská výprava 2006.
Po několikatýdenních výměnách mailů
mezi Petrem, oběma Milany, Zdeňkem a Jitkou s Ivanem vznikl definitivní
plán akce. Program velmi pečlivě vypracoval Milan Lehký, vytiskl potřebné mapy
a itineráře. Petr zajistil auto s řidičem. Jitka navrhla jídelníček na
celý pobyt a nakoupila potraviny. A tak se mohlo začít:
Den 0 -
30.červen 2006 Pá
Část osádky naložena ve Vysokém Mýtě, příjezd do Jičína
21.10hod.
A začíná Jitčin deník (viděno z pozice
doprovodu cyklistů):
Po hodinách netrpělivých příprav se
v Jičíně konečně dočkáváme příjezdu šesti cyklistů a jejich řidiče
s pronajatým velkoautem Fordem Tranzitem 125 T300. Z budoucí party se
znají mezi sebou vysokomýťáci, z nich velmi letmo Ivan s Petrem,
řidič je všem neznámý a já, Jitka, se znám s cyklisty pouze virtuálně
z přípravných mailů. Takže překvápko pro všechny. Seznamujeme se a rychle
nakládáme, abychom využili zbytek denního světla. Pak popíjíme čaj a pivko a po
hodině se vydáváme na cestu směr Praha, Plzeň, Rozvadov, Norimberk, Heilbronn,
Kalsruhe, Freiburg, Basilej, Bern, Martigny… už nevím, jak si v autě
sednout, znám příjemnější věci než je celonoční jízda autem v pozici
skrčence…
Den 1 -
1.července
2006 So
… dojezd autem Vysoké Mýto – Sembrancher 1140km Etapa: Sembrancher (717) – Bourg St. Pierrre -
Colle del Gran S.Bernardo (2474) – Aosta – Morgex
Všichni
Průměrné stoupání: 5,7%, maximální 10%,
2200m nahoru, 2000m dolů, teplota Avg 30°C, Max 39°C, Min 20°C, do průsmyku
31km prům. stoupání 7.5%, sjezd do Aosty 32km, zbývajících 35km do kempu.
V 11 hod. u Sembrancheru na
parkovišti sundáváme kola, cyklisté se převlékají za cyklisty do týmových dresů
a pořizujeme první společné foto výpravy: |
||
|
||
|
Zastihujeme je až na jeho samotném vrcholu, kde pořizují hromadné foto.
Jak jsme dodatečně s řidičem zjistili, měli jsme jet za nimi starou
cestou, která byla prý nádherná, a ušetřit tak peníze za tunel. Chybička za
skoro devět stovek se vloudila. Poučení č.
1 pro příští dny: perfektní seznámení
s trasou víc než nutné!
V itineráři máme informaci od
Milana: „Průsmyk Velký sv. Bernard je spjat s plemenem odvážných horských záchranářských psů, které tu od 11. století dokážou vycvičit katoličtí mniši. Jejich hospic, založený kolem roku 1050 svatým Bernardem z Aosty, stojí hned za švýcarskou hranicí na břehu krásného jezera“. |
|
Další průběh dne už O.K., dojíždíme dle plánu do kempinku v Morgex, kde vybíráme krásnou travnatou loučku k přenocování. Jezdci si trochu zanadávali kvůli dojezdu do prudkého kopce, ale po sprše je vše zapomenuto. Večeříme první jídlo připravené ještě doma – bramborový salát a kuře. Kolaps náhradního plynového vařiče – zpuchřelá hadička: v dalších dnech jsme tedy závislí na jednom dvojplotýnkovém a malém horolezeckém. Mrtvi po noci strávené v autě i etapě v horku zaléháme už ve 22.15hod. |
||
Den 2
-
2. července 2006 Ne
Etapa: Morgex (1080) – Colle san Carlo (1971) –
|
Průměrné stoupání 10%, maximální 15%.
Vrcholové družstvo Petr a Zdenda (
Ivan, Luboš, Milan K.
Milan L., Honza 84km, 5 hod – přijeli první,
teplota Avg 29,5°C, Max 39°C, Min 18°C
auto
|
||
Milanův L. defekt – sklo v galusce
(hned po pár metrech v campu „pssss“, beru
náhradní přední kolo – pláštˇ tak nesmím píchnout) – trochu
pozdrží odjezd jeho i parťáka Honzy. Autem přejíždím po hlavní silnici do
V malebném městečku
|
||
|
||
V obrovském
horku se vydáváme na Colle del Picolo S. Bernardo (2188). Tam naše jezdce opět
občerstvujeme, fotografujeme a pak cca 30km sjíždíme přes lyžařské
středisko
|
Pohledy do údolí téměř letecké. Jsme
domluveni na srazu v kempinku v Aime, který jsme našli v automapě
Evropy, na naší podrobné mapce itineráře však zakreslen není. Vjíždíme za
vražedného vedra do městečka, všude liduprázdno, u benzínky němečtí motorkáři.
Ptám se jich, zda nevědí o kempinku, vytahují mapu a průvodce, ale kemp
v Aime nemají ani v seznamu. Radí mi zajet do informačního centra
200m odsud. Tam ale zavřeno, neboť v neděli mají jen do
|
||
Den 3 -
3. července 2006 Po
Etapa: Villette - Pussy (Rognaix)– Col de
|
Col
de
Délka 136 km, převýšení 3295m,
teplota - Avg 23,2°C, Max 42°C, Min 16°C Vyjíždíme z kempu a cesta vede
nejdříve z kopce. V Moutiers hledáme silnici dál. Hlavní je jen pro motorová
vozidla a vedlejší není značená. Vypadá jak výjezd od dálnice. Zase otravují
mouchy až na Col de
Ráno odjezd za cyklisty, kteří směřují
na Col de
|
Pokračujeme
na Col du Glandon, cestou občerstvujeme
Zpocené cyklisty doprovází hejno
dotěrného hmyzu a prudí i nás, když
se jezdci stavují v autě pro pití.
Dojíždíme na Col du Glandon – Ivan a Petr už na nás
čekají. Pasák žene obrovské stádo koz a ovcí kolem našeho auta. Zažíváme i dobrý adrenalín – z rohů proti nám běžících beranů a kozlů jde přímo hrůza. |
|
|
Pozorujeme záchrannou akci helikoptéry –
sesuv svahu vzal sebou i část turistického chodníku, záchranáři vytahují do
kabiny postupně dva pasažéry; jejich let vzduchem na laně nad údolím je
kaskadérským činem – nechtěli bychom být v jejich kůži. Ve filmech to vypadá
úplně jinak než tady v reálu. Přichází bouře, dokonce kroupy, sedíme asi hodinu
schováni v autě. Čekáme pak další hodinu na Milana L. s Honzou, ty bouřka
chytila po cestě dokonce třikrát a museli se též schovat.
Sraz máme v kempu v Le Bourg d`
Oisans, Milan K. s Lubošem jeli po dešti z Col du Glandon napřed,
čekají na nás a vedou naše auto do levnějšího kempu za městem, kde bohužel
stařičký správce mluví jen francouzsky, ale po mé mezinárodní posunčině nás
ubytovává. Zatím je to nejhorší kemp, komáři, ve 22 zamkli umývárnu, takže kdo
nestihl sprchu, myje se u dřezů na nádobí venku. Pouštíme videa a fotky,
popíjíme červené a asi ve 23 zaléháme. Padá silná rosa až do rána, mokro.
|
|
Den 4 -
4.
července 2006 Út
Etapa: Le Bourg d` Oisans – Col du
Lautaret (2058) – Briancon – Col d` Izoard (2361) – Guillestre
10. etapa TDF 2001
Milan L. + Honza
Ivan, Petr, Zdenda 6.5 hod., 138 km,
Milan K. + Luboš vynechávají Izoard |
||
Vstáváme do krásného studeného rána ( |
|
|
Pořizujeme kalendářové foto v pozadí s téměř čtyřtisícovou
Sjíždíme do Brianconu (1358), kde pokračujeme autem do Guilestre, zatímco cyklisté se opět šplhají na Col d´Izoard (2361), aby následně sjeli do výšky 1000m. |
||
Sraz máme v kempu
|
Den 5 -
5. července
|
||
Ke snídani spíš strava horalů než
cyklistů: smažená vejce s hráškem a slaninou (vaří Ivan) jako prevence proti
jejich dalším nekontrolovaném rozbití. Poučení pro příště: žádná vejce
nebrat! Kemp se vydařil – čisto, poloprázdno, při placení s manželkou Itala
domlouvám další slevu - celkem 30€, tj. pro 9 lidí
vychází nocleh i s elektřinou a teplou vodou bez omezení na zhruba stovku
na jednoho. Po sbalení všech věcí pokračujeme za cyklisty na Col de Vars. Již
několik km za kempem dostihujeme Petra, kterému prasklo lanko. Vyndáváme box
s nářadím a náhradními díly, lanko je, ale při jeho výměně Petr zjišťuje
stržený závit u šroubku přehazovačky. Nakládáme Petra i s kolem a
dostihujeme Milana L. s Honzou, dojíždí i Luboš s Milanem K. Všichni jako
jeden muž postupně jmenují jedno specifické místo, kde se daná situace nachází…
Po různých radách a pokusech o opravu se do přehazovačky osvědčil šroub ze
střešního držáku na kola a Petr může pokračovat po vlastní ose. |
||
Potkáváme Zdendu, který se vrací
z Col de Vars a říká, že Ivan už jel kvůli zimě napřed. Čeká na Petra,
protože nechce pokračovat sám. V sedle čekáme na zbytek skupiny, ale na
jídlo je ještě brzy. Pokračujeme proto všichni dál až za Jausiers, kde dáváme
malé občerstvení. Do sedla Bonette je to ještě
|
||
Vyjíždíme za drobných přeháněk až
k monumentu, kde je popsána historie této vysokohorské silnice vedoucí z Nice do
Brianconu, vybudované císařem Napoleonem III. Stavba zahájena
r.1860 z důvodů vojenských a národně obranných. Celé území je prošpikováno
vojenskými objekty všeho druhu. Trasa do sedla Bonette a k vrcholu
stejného jména byla realizována v letech 1960 – 1961, otevřena
v říjnu 1961. Ze sedla od kamenného monumentu vede pěší stezka na vrchol,
ze kterého lze přehlédnout celou oblast Přímořských Alp (Alpes Maritimes). Pohledy
letecké. Fotíme se ze všech stran. |
Při sjezdu do Isoly Petr fotí za jízdy
Zdendu, ten ve snaze o efektní záběr příliš klopí kolo – záběr se povedl, ale
Zdenda si ustlal – odřený pravý bok, loket a koleno. Trochu bloudíme v St.
Etiéne, protože natahují koberec cyklostezky a musíme špatně značenou
objížďkou. Dojezd do kempu hned na okraji městečka Isoly – v recepci si
hrají dvě holčičky, kromě nich nikde nikdo. Mladý kuchař z místní pizzerie
nám říká, že šéf tu není, ale ubytovat se můžeme. Chci znát předem cenu,
telefonuje mu, ale šéf vzkazuje, že se domluvíme až
|
||
Den 6
-
|
Po
občerstvení všech našich odjíždíme i my – šíleně úzkými serpentinami klesáme až
do výšky 780m do Demonte, abychom vzápětí stoupali na Colle della Fauniera (2481). Dojíždíme
skupinu s Lubošem, který skoro půl hodiny opravoval zadní kolo. Milan L.
s Honzou dojíždějí taky a po malém občerstvení
(pivo) pokračují i s Lubošem
dále na sedlo. Milan K. dnešní etapu už dojede autem. Serpentinami dojíždíme
Ivana, kterému dohušťujeme přední kolo,
má pomalý defekt a jemu se opravovat nechce. Zadní
skupinu definitivně necháváme svému osudu, navzdory dešti, bouřce a krupobití.
Vjíždíme do mraků, je vidět jen na pár metrů, začíná pršet. Zapínáme mlhovky,
tady spíš mrakovky. Pořád kontrolujeme naše jezdce
( tj. Ivana) – popojíždíme po
malých úsecích a zase čekáme. Ivanovo kolo zatím drží, v této zimě se
vyměňovat duše opravdu nechce. Konečně vyjíždíme do sedla Valcavera, kde prší
hustě, kolem bouří a navíc je tam málo místa k zastavení. Silnička je úzká
a krajnice balvanovité. Dojíždí auto nějakých Italů a sdělují, že jeden náš
cyklista má defekt. Auto tu otočit nelze, v mlze couvat také ne. Milan K.,
který s námi sedí v lijáku v autě, se obětuje a jede
s náhradním zadním kolem naproti Ivanovi, kterého už slyšíme volat
v mlze kdesi pod námi. Náhradní kolo mu však neřadí a tak dochází pěšky až
k nám. Teprve tady se zjistí závada – špatně odřadil při nasazování
řetězu. Vrací se k nám Petr se Zdendou a s kamennou tváří
oznamují, že je na silnici zával a
tudíž neprojedeme. Honem vymýšlím alternativy, ale oba se dají do smíchu, jak
mě doběhli. Naletěla jsem se vším všudy – jedeme dál k monumentu Pantaniho,
snad je to na Colle della Fauniera (2511?), kromě morbidně vyhlížející
černošedé kamenné sochy nevidíme zhola nic. Tady Petr se Zdendou čekají na moje foto –
nechtějí vézt foťák v dešti. V lijáku jsou přilepeni pod pomník, jako
by se k mágovi cyklistiky modlili. Do objektivu mého foťáku vítr nahání
déšť, ale foto musí být. |
|
|
Fotíme se ve vichřici navzájem ještě
všichni, kolem bouří. Ještě se ujišťujeme, že víme o rozdvojení cesty kousek pod
námi, je třeba jet vlevo. Jezdci mizí v mlze, ve sjezdu je autem nemáme
šanci dojet. U rozdvojení cest trochu váháme – levá je do strmého kopce, pravá
dolů do údolí. Nakonec volíme tu levou, která po krátkém výšvihu začíná klesat
do údolí, které se pod námi náhle otevřelo. Mlha a mraky zůstaly za hranou
hřebenu, dole se jasní. Sjíždíme autem. Liduprázdné údolí, téměř žádné auto ani
motorky. Pod námi vesnice s kamennými střechami, zdá se bez obyvatel, ale
ponurá atmosféra je spíš následkem deště a mlhy. Značení mizerné, spíš žádné.
Začínáme mít pochybnosti, zda vůbec jedeme dobře. Konečně jsme ve správné vesnici
Marmora, z úkrytu vybíhají Petr se Zdendou, čekají na nás schováni před
neustávajícím deštěm. To je oboustranná radost! Celé promočené je nakládáme i
s koly do auta a pokračujeme do Ponte Marmora a dále asi
|
||
Zadní skupina – při výjezdu
do sedla poodjel trochu Luboš, a na hoře protože prší a je velká zima a
k tomu blesky, na nic nečeká a ihned jede dolů. Jedu s Honzou kousek
za ním, ale v té mlze není vidět. Ještě se vyfotíme na sedle a u
Pantaniho. Na Colle Esischie (2366) už jsme tak promrzlí, že ani my se
nefotíme. Sjíždíme dolů, brzdy na doraz a stále kolo zrychluje. Na příkré
sinici tak
|
||
Domlouvám s majitelem kempu
přespání v umývárně nádobí, protože máme vše mokré a v dešti se nám
nechce stavět stany, které bychom ráno museli balit mokré. Zabydlujeme se
okamžitě, díky elektrické zásuvce můžeme rychle navařit v rychlovarné
konvici čaj a urychlit přípravu univerzální polévky, ve které se daly
identifikovat čtyři druhy těstovin. Pobyt v umývárně se jevil jako
strategicky výhodný v mnoha ohledech – vaření, voda, elektřina, světlo,
teplo, sucho.
Dojíždějí Honza, Milan L. a Luboš,
totálně promoklí, pod každým je okamžitě louže. Začínáme mít strach o Ivana,
protože ten evidentně pod monumentem Pantaniho
odbočil doprava, čímž sjel do úplně jiného údolí. Projel tak městečka Pradeles,
Valgrana, Caraglio, do kempu dorazil až v ½ 7. Vypráví, jak cestou
ještě stačil popít kávu s ochotnými Italy, kteří mu nabídli pomoc. Najel o
|
Den 7
-
Etapa: Ponte Marmora - Colle di Sampeyre ( Ivan, Petr a Zdenda 90km, převýšení 3200m
Ostatní evakuováni autem 55km, převýšení 2200m, teplota Avg
16°C, Max 24°C, Min 13°C Noc v umývárně proběhla dobře,
přežili to ve spacácích i pod přístřeškem venku. Likvidujeme náš pojízdný
cirkus a jako vzorňáci uklízíme umývárnu – myjeme všechny dřezy i podlahu. Naši
snahu majitel ani neocenil, naúčtoval 37€ a teplá voda byla jen ve sprchách: 5
minut za 1,5€ žeton. V ostatních kempech byla vždy teplá voda v ceně a
bez omezení. |
||||
Odjíždíme za jezdci nádherným kaňonem. |
||||
Poté, co občerstvíme poslední potřebné,
vydáváme se směrem do údolí do města Sampeyre, kde nakupujeme v místním
supermarketu chléb (poprvé od odjezdu z ČR) a víno, a na radu prodavačky na
nedalekém konkurenčním trhu i zeleninu. Je
|
|
Odjíždí do krupobití, jedeme za ním a z auta přes sklo pořizuji video. Na silnici už leží vrstva krup, okolní kopce a skály začínají mít bílý nádech. Necháváme Ivana osudu, který si dobrovolně vybral, a prcháme z hor do osluněné nížiny před námi.
|
||
Nakládáme kola a přejíždíme
|
||||
. |
Den 8
-
Etapa: Col
du Mont Cenis (2081m) –
Lanslebourg - Mont-Cenis – Col de
Iseran (2770m) – Val d´ Isere - ( autem domů) |
||||
|
||||
Fotíme se u označení průsmyku a
sjíždíme o 600 výškových metrů níž, abychom zase stoupali na naši třešničku na
dortu, do sedla Col de l´Iseran (2770). |
||||
8
dní na kole * najeto |
||||